Madplan uge 4 / plantebaseret

Veganer og 35 dage til termin?

Det er længe siden jeg har skrevet et indlæg om min graviditet, da jeg har brugt alt min tid på plantebaseret madplaner. Nu tænkte jeg at det var tid til et lidt andet indlæg.

Ja, det er rigtigt nok, om 35 dage skulle jeg meget gerne blive nogens mor – det er så vildt at tænke på. Pludselig er det ikke ‘bare’ Simon og jeg, snart er vi en familie. Jeg har haft en god graviditet, derfor har jeg ikke meget at brokke mig over, andet end en lænd der nogle gange er mega irriterende.

Men… jeg ville egentlig skrive det her indlæg, da jeg i de seneste par uger har fået et par spørgsmål, omkring mit valg af plantebaseret livsstil og det at være gravid.

Jeg har derfor udvalgt fem spørgsmål, som jeg vil svare på.

img_9274uge 34+6

Hvad har lægerne og jordemødrene sagt til dig? De har ikke sagt særligt meget, de fleste er forstående og interesserede. Jeg har heldigvis ikke haft et forløb hvor jeg skulle overbevise fagpersonale, at vi har styr på tingene, og styr på at vores barn på ingen måde tager skade, tværtimod. 

Skal du amme, nu hvor du er veganer? Jeg håber jeg kan amme, så mit udgangspunkt er helt klart at det skal jeg. Der er ikke noget der ikke er i min mælk, som der er i ‘andre’ mælk. 

Skal jeres datter også være veganer? Vores datter skal spise det samme, som vi gør, det vil være helt forkert, at stå og lave animalsk mad til hende , og igen – der er ikke noget der ikke er i planter, som der er i animalske produkter. 

Hvad gør i når jeres datter skal i daginstitution? Vi er heldigvis ikke de første der bliver en plantebaseret familie, vi tager en ting af gangen, men vi er sikre på det ikke bliver noget problem.

Er der noget du spiser mere af, efter du er blevet gravid? Jeg er heldigvis så priviligeret at jeg har en kæreste der er uddannet kostvejleder, som ved en hel del om plantebaseret mad. Jeg har f.eks. fokuseret på at spise flere jernholdige fødevarer. Spinat, cornflakes, soyaprodukter, grønkål, mandler, tahin, sesamfrø, hørfrø, hampfrø bare for at nævne et par stykker. Derudover har jeg sørget for at få et B12 vitamin tilskud igennem min almindelig vitaminpille.

Hvis du har et spørgsmål, er du velkommen til at skrive det her eller i en privat besked på Instagram 🙂

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Hvad synes du om indlægget?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Madplan uge 4 / plantebaseret